Doprava je komplexní a komplikované téma. Je zřejmé, že nárůst intenzity automobilové dopravy, dostupnost automobilů takřka pro většinou od 18 let věku, současně sledování trendů v oblasti životního prostředí (vč. prostředí pro život občanů) vytváířejí spolu s dalšími faktory obrovský tlak na reorganizaci dopravy ve městě. Ta může být vedena intuicí s pocitem, že je každý řidič, chodec atd. tak trochu dopravní odborník, nebo může být prováděna na základě dat a expertních znalostí. Žďár se vydal druhou cestou a zadal zpracování Generelu dopravy, a to společnosti s velmi důvěryhodnou expertní základnou a mezinárodním přesahem Mott MacDonald.
Dokument v hodnotě přes dva miliony korun vznikl v letech 2020 a 2021 a byl podpořen coby projekt „Využití konceptu Smart City pro rozvoj města Žďár nad Sázavou“ Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost (prioritní osa 4 – Efektivní veřejná správa).
GD je členěn následovně:
V rámci zpracování GD byl rovněž zaktualizován Generel bezbariérové dopravy